Cryptocurrency teratas untuk dilaburkan pada tahun 2021

Pengenalan cryptocurrency teratas untuk melabur pada tahun 2021

Terdapat beribu-ribu cryptocurrency yang berbeza, mulai dari Bitcoin dan Ethereum hingga Dogecoin dan Tether, menjadikannya sukar untuk memulai dalam dunia crypto. Ini adalah 10 cryptocurrency teratas berdasarkan permodalan pasaran, atau nilai keseluruhan semua syiling yang sedang beredar, untuk membantu anda memperoleh galas.

1. Bitcoin (BTC) mempunyai permodalan pasaran sekitar $ 641 bilion dolar.

Bitcoin (BTC) adalah cryptocurrency pertama, yang telah dibuat pada tahun 2009 dengan nama samaran Satoshi Nakamoto. BTC, seperti kebanyakan cryptocurrency, didasarkan pada blockchain, yang merupakan lejar diedarkan yang mencatat transaksi di rangkaian ribuan komputer.

Bitcoin dijaga dengan selamat dan selamat dari penipu kerana kemas kini ke lejar diedarkan mesti disahkan dengan menyelesaikan masalah kriptografi, proses yang dikenali sebagai bukti kerja.

Nilai Bitcoin telah melambung tinggi kerana ia semakin popular. Lima tahun yang lalu, Bitcoin boleh dibeli dengan harga sekitar $ 500. Bitcoin tunggal bernilai lebih dari $ 32,000 pada bulan Jun 2021. Ini sama dengan kenaikan 6,300 peratus.

2. Ethereum (ETH) mempunyai permodalan pasaran lebih dari $ 307 bilion.

Ethereum adalah kegemaran pengaturcara kerana aplikasi yang berpotensi, seperti kontrak pintar yang berjalan secara automatik apabila syarat dipenuhi dan token yang tidak dapat dipakai. Ethereum adalah cryptocurrency dan juga platform blockchain (NFT).

Ethereum juga melonjak populariti. Harganya meningkat lebih dari 22,000 peratus hanya dalam lima tahun, dari sekitar $ 11 hingga lebih dari $ 2,500.

3. Tether (USDT) mempunyai permodalan pasaran sekitar $ 62 bilion dolar.

Tether adalah stablecoin, yang bermaksud ia disokong oleh mata wang fiat seperti dolar AS dan Euro dan mempunyai nilai yang secara teorinya sama dengan salah satu denominasi tersebut.

Nilai Tether dimaksudkan untuk lebih konsisten daripada mata wang kripto lain, oleh itu ia dihargai oleh pelabur yang takut dengan turun naik syiling yang lain.

4. Binance Coin (BNB) mempunyai permodalan pasaran lebih dari $ 56 bilion dolar.

Binance Coin adalah cryptocurrency yang boleh digunakan untuk berdagang dan membayar yuran di Binance, salah satu pertukaran cryptocurrency terbesar di dunia.

Binance Coin telah berkembang melampaui sekadar melakukan transaksi di platform pertukaran Binance sejak diperkenalkan pada tahun 2017. Sekarang dapat digunakan untuk perdagangan, memproses pembayaran, dan bahkan membuat tempahan perjalanan. Ia juga boleh diperdagangkan atau ditukar dengan bentuk cryptocurrency lain, seperti Ethereum atau Bitcoin.

Harganya pada tahun 2017 hanya $ 0.10; menjelang Jun 2021, ia telah meningkat menjadi lebih dari $ 350, keuntungan hampir 350,000%.

5. Cardano (ADA) mempunyai permodalan pasaran lebih dari $ 51 bilion dolar.

Cardano terkenal sebagai salah satu projek crypto pertama yang menggunakan pengesahan bukti-kepentingan. Dengan membuang bahagian pengesahan transaksi yang kompetitif dan dapat diselesaikan di platform seperti Bitcoin, penyelesaian ini mengurangkan masa transaksi, penggunaan tenaga, dan kesan persekitaran.

Cardano berfungsi sama dengan Ethereum kerana ia menggunakan ADA, duit syiling asalnya, untuk membolehkan kontrak pintar dan aplikasi terdesentralisasi.

Berbanding dengan koin crypto lain yang terkenal, token ADA Cardano telah berkembang dengan perlahan. Harga ADA pada tahun 2017 ialah $ 0.02. Harga semasa ialah $ 1.50 pada Jun 2021. Ini adalah peningkatan sebanyak 7,400%.

6. Dogecoin (DOGE) mempunyai permodalan pasaran lebih dari $ 44 bilion dolar.

Selebriti dan jutawan seperti Elon Musk telah menjadikan Dogecoin sebagai isu popular. Dogecoin terkenal sebagai lelucon pada tahun 2013, tetapi kerana kepada komuniti yang komited dan meme yang kreatif, ia dengan cepat menjadi pilihan cryptocurrency yang popular.

Tidak seperti banyak kripto lain, seperti Bitcoin, tidak ada batasan berapa banyak Dogecoin yang mungkin dikeluarkan, menjadikan mata wang terdedah kepada susut nilai ketika penawaran semakin meningkat.

Pada tahun 2017, harga Dogecoin adalah $ 0.0002. Harganya telah meningkat menjadi $ 0.32 pada Jun 2021, kenaikan 159.900 peratus.

7.XRP (XRP) mempunyai permodalan pasaran sekitar $ 40 bilion.

XRP, sebuah syarikat teknologi digital dan pemprosesan pembayaran yang diasaskan oleh beberapa orang yang sama dengan Ripple, dapat digunakan di rangkaian tersebut untuk memudahkan pertukaran banyak jenis mata wang, termasuk mata wang fiat dan cryptocurrency utama yang lain.

Harga XRP adalah $ 0,006 pada awal tahun 2017. Harganya mencecah $ 0,92 pada bulan Jun 2021, meningkat 15,233 peratus.

8. USD Coin (USDC) mempunyai permodalan pasaran sekitar 23 bilion dolar

USD Coin (USDC), seperti Tether, adalah stablecoin, yang bermaksud ia disokong oleh dolar AS dan bertujuan untuk nisbah 1 USD hingga 1 USDC. USDC didasarkan pada Ethereum, dan mungkin digunakan untuk melakukan transaksi antarabangsa.

9. Polkadot (DOT) mempunyai permodalan pasaran sekitar $ 21 bilion.

Polkadot (dan crypto namanya) bermaksud menyatukan mereka dengan membina rangkaian cryptocurrency yang menghubungkan pelbagai blockchain sehingga mereka dapat bekerjasama.

Sejak Polkadot dimulakan pada tahun 2020, integrasi ini telah mencetuskan pertumbuhan yang ketara dan dapat mengubah bagaimana cryptocurrency dikekalkan. Harganya meningkat 615 peratus dari $ 2.93 kepada $ 20.95 antara September 2020 dan Jun 2021.

10.Uniswap (UNI) mempunyai permodalan pasaran hampir $ 13 bilion.

Uniswap adalah token berasaskan Ethereum yang menjalankan Uniswap, pertukaran cryptocurrency terdesentralisasi yang diperdagangkan menggunakan model kecairan automatik.

Tidak ada fasilitator pusat, seperti bank atau broker-peniaga, di tempat. Sebaliknya, kontrak pintar dan sumber pengguna yang digabungkan menjadikannya lebih baik. Kod untuk platform Uniswap adalah sumber terbuka, jadi sesiapa sahaja dapat menggunakannya untuk membina pertukaran mereka sendiri.

Harga Uniswap bermula pada $ 0.48 ketika dilancarkan pada tahun 2020. Harganya telah meningkat 5,025 peratus menjadi $ 24,60 pada Jun 2021.

Kesimpulannya

Populariti cryptocurrency memerlukan kehati-hatian yang melampau semasa melabur di dalamnya. Pelabur mesti menilai secara mendalam kemungkinan cryptocurrency sebelum melabur.

Anda tidak dapat menafikan populariti, dominasi pasaran, dan perkaitan yang berterusan dalam ekosistem cryptocurrency, sama ada anda suka atau tidak.

Isikan borang
dan sertai revolusi kewangan!