Apa itu digital Yuan dan bolehkah ia melepaskan dolar USD

Apakah Yuan Digital Dan Bolehkah Menurunkan Dolar USD?

China adalah salah satu ekonomi yang berkembang pesat di dunia, kedua selepas Amerika Syarikat. Ia juga merupakan pusat IT dan mengejutkan dunia dengan pendekatan inovatif, penemuan dan penemuan dalam sains dan teknologi. Digital Yuan atau E-Yuan adalah salah satu usaha berjaya. Ini adalah cryptocurrency pertama yang dikeluarkan oleh bank pusat ekonomi utama dan kedua dengan Bahamian Sand Dollar untuk melakukannya.

Dalam banyak cara, China menerajui negara dalam mengembangkan mata wang digital nasional mereka. E-CNY cryptocurrency sedang melalui percubaan, dan ia tersedia di domain awam untuk digunakan.

Ia menggunakan teknologi blockchain, jadi ciri keselamatan sepenuhnya tertanam di dalamnya. Pihak berkuasa China merancang untuk menggunakannya secara rasmi semasa bermulanya Sukan Olimpik Musim Sejuk Beijing pada tahun 2022.

Apakah Yuan digital?

Yuan digital dikenal pasti dengan beberapa nama, termasuk e-CNY, RMB digital, E-yuan, DCEP (pembayaran elektronik mata wang digital). Menariknya, bukan di sini untuk menggantikan renminbi Cina. Itu ada untuk diedarkan bersama dengan kaedah pembayaran dan akaun deposit lain. Di samping itu, seperti beberapa cryptocurrency, anda tidak perlu memasukkannya ke dalam poket anda. Yuan Digital telah dikembangkan oleh People’s Bank of China.

China sebagai sebuah negara adalah salah satu negara terkemuka yang menerima dan menggunakan digitalisasi dalam setiap bidang kepakaran. Terutama, pada tahun 2019 sahaja, anggaran transaksi melalui pembayaran mudah alih adalah sekitar 350 trilion yuan. Ia menghasilkan USD 54 trilion. Statistik menunjukkan bagaimana ia boleh menjadi pendorong meninggalkan dolar AS.

Oleh itu, sistem kewangan kukuh seperti apa sahaja. Selain itu, faktor populasi dan penggunaan lebih daripada 1.6 bilion telefon bimbit berdaftar pada Februari 2021 menunjukkan potensi mata wang digital masa depan terhadap mata wang fiat yang ada di negara lain.

Tambahan pula, China sudah menggunakan mata wang digital dalam insurans dan membuat pembayaran gaji kepada pekerja. Jadi, ini menunjukkan betapa seriusnya naga berkenaan pengembangan cryptocurrencynya.

Penggunaan yuan digital dalam insurans perubatan

Di daerah Nanshan di wilayah Shenzhen, insurans perubatan diedarkan kepada pekerja Ping An. Ini adalah aktiviti untuk menormalkan penggunaan yuan digital melalui kaedah insentif. Elaun keutamaan akan dibayar kepada mereka ketika mereka menggunakan e-yuan untuk membayar premium.

Terlihat bahawa polisi ini menawarkan perlindungan 500,000 untuk kematian akibat kemalangan dan 300,000 untuk kematian yang disebabkan oleh Coronavirus. Pembayaran dibuat dalam bentuk digital yuan. Selain itu, ia juga memberi pemahaman kepada masyarakat tempatan yang tidak tahu banyak perbezaan antara menggunakan mata wang fiat digital dan yuan digital. Selain itu, ia memberikan perspektif kes penggunaan kepada People’s Bank of China bagaimana mata wang berasaskan blockchain berfungsi di platformnya.

Walaupun China mungkin mendorong yuan digitalnya untuk mendapatkan penerimaan global, pengenalannya ke pasar insurans akan membuka pintu penerimaan di sektor ini. Lebih-lebih lagi, ia boleh menjadi penanda aras untuk diikuti oleh orang lain.

Tidak lama kemudian, Deloitte mengatakan bahawa penggunaan teknologi blockchain dapat mengurangkan penipuan insurans dengan ketara. Juga, penggunaan yuan digital akan memberikan ketelusan dalam domain awam.

Atlet menggunakan yuan digital semasa Sukan Olimpik musim sejuk

Atlet, pelancong dan pelancong akan dibenarkan menggunakan yuan digital semasa Sukan Olimpik Musim Sejuk pada tahun 2022. Oleh itu, ini akan memberi kesedaran dan penerimaan di antara beberapa persatuan atletik. Oleh itu, ia disebut sebagai langkah bijak oleh China kerana ahli sukan dari pelbagai negara akan kembali dan mengambil mata wang digital dengan mereka dan cara apa yang lebih baik untuk mengiklankan atau memasarkannya. Majlis di sana akan membantu atlet membuat e-dompet digital.

Apakah kelebihan digital yuan?

Pelancaran mata wang digital di pasaran China telah membawa ledakan ekonomi. Ketika dunia sedang berada di bawah tekanan virus COVID-19, China telah belajar memanfaatkan pasaran digital melaluinya. Pengarah Institut Penyelidikan Mata Wang Digital China, Mu Changchun, percaya bahawa penggunaan dan pengenalan mata wang digital sebagai mata wang sah akan memberikan integriti dan kedaulatan kepada mata wang China.

Lebih-lebih lagi, tidak akan diketahui namanya terkawal. Pencapaian akan menjadi signifikan, menurut Changchun.

  • Ini akan membantu transaksi antarabangsa di negara-negara yang telah mendapat sanksi oleh AS dan berkembang menjadi lebih besar.
  • Pengenalan itu akan membantu mengekang urus niaga oleh pengganas. Ia juga akan mencegah pengubahan wang haram. Lebih-lebih lagi, pembayaran tanpa nama akan dapat dikesan dengan mudah jika dilakukan dalam keadaan tidak sah.
  • Bahagian yang terbaik adalah menjadi global dan menjadi pesaing nombor satu dolar AS. Selain itu, ada kemungkinan ia menjadi lebih baik dengan mata wang AS.
  • Ini akan membantu mengedarkan mata wang dengan pantas di pasaran. Juga, tidak akan ada pembaziran wang kertas dan tekanan penerbitannya.
  • Tidak ada kos percetakan yang masuk ke dalam mencetak wang kertas. Tidak seperti cryptocurrency lain, ia adalah yang berpusat. Oleh itu, kepercayaan akan lebih tinggi.
  • Penerimaannya di dunia akan lebih luas daripada bitcoin kerana Bank Pusat China akan mengawal pelepasan dan peredarannya.
  • Tidak ada kemungkinan ini menjadi semakin tua, koyak atau hilang. Jadi, itu antara kelebihan terbesar.
  • Mata wang palsu tidak akan ada lagi apabila ia diedarkan secara keseluruhan.
  • Penggunaan bank menjadi minimum hingga nihil. Jadi, ia berfungsi untuk tujuan menjimatkan sumber dan tenaga kerja.
  • Fleksibiliti urus niaga juga ada. Jadi, semasa krisis, e-yuan tidak akan terjejas. Mata wang ini boleh disimpan di platform digital. Jadi, jangan risau membawa dan kehilangan mereka kepada pencuri.
  • Ia dapat dibelanjakan untuk membeli barang dan perkhidmatan sesuka hati. Tidak seperti pemindahan bank, transaksi dan kelajuan pelaksanaannya cepat.
  • Bayaran yang dikenakan untuk melakukan transaksi melintasi sempadan diabaikan.
  • Berjuta-juta dolar dapat dijimatkan, dan triliunan dapat diperoleh menggunakannya setelah peredarannya menjadi liar di seluruh dunia. Mata wang AS boleh berlutut setelah berbilion orang mula menyelesaikan transaksi mereka menggunakan e-yuan.
  • Ini akan mengurangkan atau mengurangkan keperluan orang tengah. Juga, hubungan langsung dengan pelanggan akan menimbulkan keyakinan pada pengguna mengenai mata wang.
  • Bank akan kurang menguasai aktiviti urus niaga. Jadi, ia akan menjimatkan masa.
  • Pemeriksaan tradisi lama dibahaskan melalui ini. Oleh itu, yuan digital jauh lebih mesra alam.

Penerapan yuan digital

Untuk menguji digital yuan, beberapa syarikat China tampil untuk mendukungnya dengan mencobanya di syarikat masing-masing. Untuk memperoleh kelebihan daya saing daripada perniagaan lain, mereka telah mula menyalurkannya. Ini adalah cara berikut untuk melaksanakannya: –

  • Perniagaan kepada pelanggan
  • Pelanggan untuk perniagaan
  • Pelanggan kepada pelanggan
  • Perniagaan ke perniagaan
  • Penyelesaian bank silang
  • Pembahagian gaji

Ini telah membantu mereka sampai ke hati pelanggan. Penjejakan dan ketelusan yang disertakan dengan yuan digital membantu mengenali ketinggian dan peratusan pasaran yang semakin meningkat.

Jenis perniagaan yang menggunakan perkhidmatan mata wang digital

  • Syarikat dan platform e-dagang borong terbesar di China, Meituan Dianping, menggunakannya untuk transaksi.
  • Platform video dan streaming Bilibili menggunakannya untuk peningkatan.
  • Didi Cuxing adalah salah satu syarikat yang beroperasi seperti Uber di China dan menyediakan kemudahan perjalanan kepada orang lain.

Oleh itu, perniagaan ini telah menyaksikan faedah yang timbul dari penggunaan yuan digital dalam jangka masa pendek. Menerima dana berlaku dengan serta-merta. Tidak ada jeda waktu atau tekanan yang mungkin perlu ditanggung ketika memprosesnya. Sejarah transaksi boleh diperiksa oleh sesiapa sahaja. Jadi, seseorang tidak perlu mengingati jumlah yang dibayar atau diterima. Teknologi automasi dan blockchain membolehkan fitur untuk konglomerat, seperti yang disebutkan di atas.

Bagaimana pembayaran digital lebih baik daripada WeChat Pay dan Alipay?

Pertama, WeChat Pay dan Alipay adalah platform yang digunakan sebagai dompet semasa membuat pembayaran dalam talian. Kedua-dua platform pembayaran atau dompet adalah seperti PayPal. Sebelumnya, Alipay menggunakan perkhidmatan pembayarannya untuk laman web sendiri. Setelah menyedari pertumbuhan, berkembang, ia menjadi kaedah pembayaran.

Walaupun WeChat Pay berasal dari WeChat, aplikasi berbual.

Walau bagaimanapun, yuan digital berada jauh di hadapan kedua-duanya. Oleh sebab itulah, ini menunjukkan bahawa orang akan menyesuaikan perkhidmatannya meninggalkan orang lain.

  • Terdapat pilihan untuk seseorang yang menawarkan pembayaran luar talian dalam yuan digital. Namun, ciri tersebut tiada di WeChat Pay dan Alipay.
  • Yuan Digital disokong oleh pemerintah, dan ada sokongan penuh dari bank pusat. Tetapi itu tidak berlaku dengan kedua-dua kaedah pembayaran. Oleh itu, kepercayaan itu memberi pertimbangan dan pertimbangan e-yuan. Juga, tidak mungkin mata wang yang disokong oleh mata wang boleh menjadi lalai.
  • Orang boleh melabur di dalamnya dan memperoleh keuntungan kerana nilainya bertambah kemudian, sama seperti pasaran forex. Juga, dengan semua orang membincangkannya, keuntungan dapat dipastikan.
  • Yuan digital tidak memerlukan akaun bank. Yang anda perlukan hanyalah e-dompet, dan transaksi berlaku dengan klik pada peranti anda. Namun, dengan Alipay dan WeChat Pay, anda memerlukan sambungan dengan akaun bank dan juga dompet digital. Tanpa mereka, anda tidak akan dibenarkan mengeluarkan wang anda.
  • Ada kemungkinan besar yuan digital diterima di pasaran tanpa sedikit pun keraguan sebagai mata wang rasmi China. Tetapi Alipay dan WeChat Pay mungkin tidak diterima dengan mempertimbangkan pelbagai parameter.

Bolehkah dolar USD berlutut?

Inspirasi utama di sebalik melancarkan yuan digital adalah mewujudkan mata wang yang dapat mengalahkan kekuatan dolar AS. Mata wang AS telah menikmati kedudukan yang belum pernah terjadi sebelumnya di hati beberapa negara. Bahkan perdagangan antarabangsa diperingati dalam USD. Pertukaran mata wang dan kadar barang dan perkhidmatan diputuskan melalui dolar AS. Ini disebabkan penerimaan universal terhadap mata wang fiat mereka.

Tetapi dengan adanya teknologi di mana-mana dan kemungkinan besar yuan digital akan menyerang jalan-jalan di mana AS menguasai tanpa bertanding. Tidak ada yang berani. Spekulasi semakin meningkat bahawa langkah dan peluang China dengan e-yuan akan memberi mereka ganjaran.

Ray Dalio, seorang pakar kewangan yang berjaya dan banyak yang seperti dia berpendapat bahawa hari-hari tidak jauh ketika dolar AS akan kehilangan statusnya sebagai mata wang simpanan. Mata wang China mudah diterima pakai kerana tidak mengenal batas, dan ia berurusan secara langsung dengan pelanggan akhir, yang mengakhiri pergantungan bank sebagai orang tengah. Oleh itu, apabila dilancarkan secara rasmi, ia akan menjadi seperti api unggun dan mempercepat seperti arus di pasaran kewangan yang berbeza.

Faktor kecairan adalah salah satu faktor terbesar yang menyokong mata wang digital. Juga, ia memiliki kekuatan untuk melewati kerangka institusi.

Tambahan pula, senator AS yang menunjukkan kebimbangan mengenai pengenalan yuan digital semasa Sukan Olimpik Musim Sejuk adalah bukti bahawa dolar AS sukar untuk menjadi mata wang terbaik di dunia. Juga, ini merupakan cabaran langsung kepada AS dan ekonominya. Kerajaan Joe Biden mungkin tidak mengatasinya dengan betul. Jadi, yuan digital boleh melepaskannya.

Adakah digital yuan berpotensi untuk menggantikan atau mengurangkan dominasi cryptocurrency yang ada?

China telah bekerja paling lama untuk mencari jalan menggunakan yuan digitalnya. Ia bermula pada tahun 2013 apabila Bank Pusat China melarang penggunaan bitcoin. Pada 2017 September, beberapa sekatan dikenakan terhadap perlombongan, transaksi dan penerimaan cryptocurrency. Kini, pekeliling yang dikeluarkan oleh Parti Komunis China pada bulan Jun 2021 mengenai cryptocurrency adalah kuku terakhir dalam keranda.

Kesimpulan:

China ingin menguasai dunia melalui revolusi digitalnya, dan yuan digital tidak kurang dari elixir untuknya yang dapat menulis sihir untuknya. Bangsa di seluruh dunia sudah mula membicarakannya. Pasaran cryptocurrency telah merosot untuk sementara waktu setelah China, yang memiliki 80 peratus daripada jumlah penambang crypto dunia, melarangnya sepenuhnya pada bulan Jun 2021. Jadi, sekarang ini adalah masalah pelepasan rasmi. Beberapa pakar mengatakan bahawa penilaiannya akan melepasi bitcoin. Oleh itu, cap pasaran mata wang dapat mencapai puncaknya dengan melampaui 2 trilion dolar.

Isikan borang
dan sertai revolusi kewangan!